5 waardeloze tips van onze social media expert
Nederlandse ondernemers behoren tot de wereldtop wat betreft hun social media gebruik. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 46% van de ondernemers één of meerdere social media kanalen gebruikten in 2013. Dit aantal neemt ieder jaar toe. Toch is er nog veel onwetendheid over de juiste inzet en het benutten van het volledige marketingpotentieel. Te vaak luistert men naar elkaars goedbedoelde adviezen. Vijf veel gehoorde waardeloze social media tips.
1) Je moet op alle social media kanalen actief zijn!
Stel jezelf eerst de vraag waar je doelgroep actief is en bedenk daarna hoeveel tijd je hebt om één of meerdere kanalen te onderhouden. Investeer liever in één goed social medium dan in tien half onderhouden kanalen.
2) Social media kosten niets!
Het aanmaken van een account kost geen geld, maar het onderhouden van een succesvol marketingkanaal vraagt om een investering van vele uren, waarin je berichten verstuurt, reageert op je fans en volgers, en de resultaten meet.
3) Stuur nieuwe volgers een automatisch DM bericht!
Social media zijn niet voor niets ‘social’. Een automatisch DM bericht om mensen te bedanken voor het volgen van je Twitter kanaal is onpersoonlijk, wordt ervaren als SPAM en gezien als een goede reden om te ontvolgen.
4) Iedere bedrijfstak moet zijn eigen social media hebben!
Tenzij je een multinational bent met een social media afdeling van 25 fte, is het niet verstandig om voor iedere afdeling, evenement en jubileum een apart social media kanaal in te richten. Het merk wordt opgeknipt in verschillende delen, die allemaal onderhouden moeten worden, terwijl fans juist meer betrokken zijn binnen één medium met een interessante, gevarieerde content-mix.
5) Negeer of delete negatieve reacties!
Negatieve reacties horen erbij. Reageer op negatieve reacties en probeer het probleem op te lossen, voordat zo’n negatieve reactie ontaardt en een eigen leven gaat leiden. Heb je een fout gemaakt, dan geef je dat toe. Het klinkt misschien gek, maar ondernemers zijn uiteindelijk ook maar mensen!
Hoe het dan wel moet? Begin met investeringen in trainingen en strategieën.
Meer weten? Kijk op olifantmedia.nl
Steven de Jong
Volgende artikel
Unit-2: De ‘New Firm’
Vorige artikel
Opdrachtgever is spekkoper