Kraamkamer voor vernieuwing
Vijf jaar geleden werkten wij van UNIT-2 (bijna) uitsluitend voor opdrachtgevers buiten Leiden. Maar dat is al lang niet meer zo. Sterker nog: vrijwel elk (vernieuwend) Leids initiatief begint tegenwoordig in Leiden. Unit-2 dus als kraamkamer voor vernieuwing, innovatie en stedelijke inspiratie.
Neem Science Online, het kersverse online platform voor wetenschappers, journalisten, voorlichters, studenten, museummedewerkers, bloggers, programmeurs, docenten en voor iedereen die wetenschapscommunicatie op het web bedrijft. Dit platform, naar Amerikaans voorbeeld, is door mensen van UNIT-2 ‘naar Leiden geëxporteerd’. Of neem anders Stadslab, een groot netwerk van betrokken en bevlogen Leidenaren die op vrijwillige basis invulling geven aan hun liefde voor de stad door allerlei projecten te bedenken en uit te voeren: zowel de voorzitter als de secretaris zetelen in UNIT-2. Nog een derde voorbeeld: het concept voor het boekje ‘Alfa’s van Leiden’ over het belang van de human sciences voor de Leidse economie, is in UNIT-2 ontwikkeld.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan: Leidse Stijl#2, de jaarkrant over innovatieve ontwikkelingen op het snijvlak van kennis, cultuur, kunst en economie is in UNIT-2 gemaakt. LOS Magazine, het uitgaansblad voor Leiden, wordt in UNIT-2 gemaakt. De opkomst bevorderende campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 wordt momenteel in UNIT-2 bedacht. Leiden.NU, de nieuwe website die zich richt op hoogopgeleid Leiden met nieuws en achtergronden, wordt dagelijks gevoed vanuit UNIT-2. En last but not least: de campagne om de Leidse vrijwilligersorganisatie iDoe modern te positioneren wordt in UNIT-2 ontwikkeld.
Daarmee wordt UNIT-2 steeds meer de kraamkamer voor vernieuwing, innovatie en stedelijke inspiratie in Leiden. Daarmee helpen we de stad waarin wij werken leuker te maken. En daar zijn we uiteraard apetrots op.
Volgende artikel
Net een zwerm vogels
Vorige artikel
Plaats nummer 22